Brazilian Marketing: een nieuwe TikTok trend
Je hebt het misschien al gezien op TikTok en Instagram: bedrijven die hun producten op een nieuwe manier promoten. Deze trend staat bekend als Brazilian Marketing en heeft zijn oorsprong in Zuid-Amerika, met name in Brazilië.
Lokale winkels zochten naar originele manieren om hun producten onder de aandacht te brengen op social media, deze aanpak bleek onverwacht wel heel goed te werken. Nu verspreidt de trend zich als een lopend vuurtje over de hele wereld, en testen veel bedrijven dit op hun sociale kanalen uit. Zie bijvoorbeeld de video van HEMA.
Waarom is Brazilian Marketing nu al zo’n succes, en verwachten we dat het de komende weken blijft groeien? Dit heeft te maken met TikTok, creativiteit en authenticiteit.
Bekijk de HEMA video hierTikTok
Het is geen toeval dat Brazilian Marketing het beste werkt op TikTok. Dit medium is het perfecte platform waar merken kunnen experimenteren met nieuwe vormen van content en storytelling.
Op Instagram is alles wat ‘gelikter’. Content op Instagram moet er mooi uitzien en daardoor werkt het goed. TikTok is inmiddels, in tegenstelling tot Instagram, meer gericht op spontaniteit, snelheid en authenticiteit. Dit is precies waar Brazilian Marketing om draait.
Bekijk de video hierCreativiteit
Bij Brazilian Marketing draait alles om het creëren van snelle content. Door gebruik te maken van onverwachte hooks, blijft de kijker hangen en zorgen de video’s voor een blijvende indruk. Deze nieuwe manier van creativiteit spreekt aan, omdat het snel is, maar vooral ook erg grappig.
Hiermee wordt op TikTok daarom ook vaak het randje opgezocht. Deze trend is daar een goed voorbeeld van: mag je als merk wel inspelen op een video waarin iemand valt of gaat dit eigenlijk net te ver? Een ideale mogelijkheid voor marketeers om hier de perfecte balans in te vinden.
Bekijk de video hierAuthenticiteit
Een van de krachtigste aspecten van Brazilian Marketing is de nadruk op het persoonlijke van een bedrijf. Door met deze video’s te laten zien dat een merk meer is dan alleen maar een bedrijf, kunnen ze de echtheid overbrengen op het publiek.
Dit gaat verder dan alleen maar verkopen – het gaat om het creëren van een gemeenschap van volgers die het leuk vinden om de video’s te bekijken.
Bekijk de video hierWaarom is Brazilian Marketing zo’n succes?
Dit is een vraag die veel marketeers bezighoudt. Het succes van Brazilian Marketing kan worden toegeschreven aan verschillende factoren. Ten eerste zijn de video’s onverwacht. Dit zorgt ervoor dat je als kijker blijft kijken wat er gebeurt, omdat je niet verwacht dat de video een twist krijgt. Daarnaast zijn de video’s snel. Je hoeft maximaal twee seconden te kijken om gelijk te blijven hangen omdat iemand valt, of omdat er wat grappigs gebeurt. Tot slot speelt Brazilian Marketing perfect in op echte verhalen en menselijke interacties.
Kortom, Brazilian Marketing is nieuwe trend die de kracht van sociale media en menselijke verbindingen laat zien. Door te focussen op authenticiteit, creativiteit en menselijke verbindingen, kunnen merken een indruk achterlaten bij de kijker die goed blijft hangen. Een leuke video blijkt leuker te zijn dan video’s die alleen maar gericht zijn op de verkoop.
Neem contact met ons opNeem contact met ons op
Wil jij weten hoe de nieuwste trends het beste ingezet kunnen worden voor jouw merk? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen deze opwindende nieuwe trend te integreren in jouw marketingstrategie! 🚀
Neem contact met ons op