Transavia

Transavia heeft een vliegende start op TikTok!

Online brand awareness en engagement verhogen

Het bedrijfsdoel? Toekomstige reizigers (18-24) inspireren om Transavia te overwegen als hun go-to-airline. We kozen voor TikTok. Waarom? In onze huidige social-first wereld zijn consumenten overal en nergens. TikTok biedt mooie kansen om als merk op te vallen in de massa. Maar het is ook een platform, waar je als merk makkelijk de plank mis kan slaan…

Miljoenen views, stijging in merkvoorkeur en een betrokken community van 23.000 volgers in slechts 2,5 maand!

Door de taal van TikTok te spreken, wisten we de 18-24 jarigen te boeien en een ijzersterke brand presence op het platform neer te zetten.

– Meer dan 3 miljoen organische video views en 100.000 organische likes

– 29% view rate (61,1% boven benchmark)

– 1.435.170 6-seconden views (93,8% boven benchmark)

– 11% meer merkbekendheid en 27% sterkere merkvoorkeur voor Transavia bij kijkers

Employee generated content en TikTok advertising

Veel merken liften mee op elke trend of viral. Wij besloten het anders te doen. In plaats van willekeurige trends te volgen, gebruikten we onze eigen video-SEO-tool topictree om te bepalen wat de specifieke doelgroep interessant vindt. Zo wisten we op basis van zoek- en kijkgedrag data bijvoorbeeld dat binnen het topic vliegangst de doelgroep op zoek is naar tips om dit te overwinnen. Op basis van deze input maakten wij een TikTok, volgeladen met keywords, waarin een piloot tips geeft hoe om te gaan met vliegangst.

Onze content varieerde van employee-generated content met piloten en stewardessen tot herkenbare sketches met bekende creators. We implementeerden een betaalde mediastrategie met Spark Ads om de zichtbaarheid te vergroten en de groei van het kanaal te stimuleren. Deze ads zien eruit als organische content en presteren daardoor beter.

Deze aanpak bleek succesvol: onze eerste video bereikte organisch meteen 240.000 views en leverde het kanaal meer dan 5.000 volgers op. Het daaropvolgende betaalde mediaplan versterkte dit bereik en de kanaalgroei nog verder. Uit merkonderzoek blijkt zelfs dat kijkers 11% meer merkbekendheid en een 27% sterkere merkvoorkeur voor Transavia heeft dan niet-kijkers. Nog opvallender is dat huidige Transavia-klanten die TikTok-content bekijken, 31% vaker merkambassadeur zijn (oftewel: fan van het merk Transavia).

De huidige en toekomstige consumenten van Transavia werden effectief bereikt

De hoge view- en engagement rates, samen met de stijging in merkvoorkeur, bewijzen niet alleen dat we onze doelgroep effectief hebben bereikt, maar ook dat ze actief betrokken waren bij de content. Het succes gaat echter verder dan alleen deze cijfers; we hebben een sterk betrokken community rondom het merk op TikTok opgebouwd, waarbij de commentsecties vaak aanvoelden als een live chatbox.

Resultaten: 

– 3.000.000 views (100% organic)

– 23K volgers in slechts 2,5 maand

– Meer dan 220K engagements