Omroep ZWART

Omroep ZWART maakt toffe programma’s en geeft daarmee onderbelichte verhalen of communities een podium. Iedereen wordt gezien, en iedereen wordt gehoord. Maar wordt iedereen ook bereikt?

Hoe bereiken we de doelgroep die zich niet op tv bevindt? 

Het is geen geheim: lineaire TV-kijktijd daalt. Een belangrijk deel van Omroep ZWART’s doelgroep is online te vinden. Omroep ZWART was daarom op zoek naar een online partner die hun online audiences weet te bereiken met de juiste boodschap.

 

Social marketing is cruciaal in de transitie van tv naar viewing on demand

Checklist:

– Het belichten van belangrijke, maar beladen en complexe topics; awareness voor Keti Koti en het slavernijverleden

– Opzetten van het ZWART Cultuur YouTube-kanaal

– Het ontwikkelen van een content- en distributieplannen rondom programma’s voor YouTube, TikTok en Instagram

– Het produceren van social formats, die passen bij een specifiek platform – voor maximale engagement

Het maken en distribueren van creatieve social formats ter verlenging van tv

Per platform hebben we gekeken hoe de doelgroep deze gebruikt. Wat zijn populaire formats? Waar staat hun tijdlijn mee vol? Op basis hiervan hebben we social formats ontwikkeld die inspelen op bereik én engagement!

Keti Koti 

Omroep ZWART heeft een lespakket ontwikkeld genaamd ‘De Ontbrekende Bladzijde’. Het doel? Erkenning krijgen voor onze gedeelde slavernij-geschiedenis! Met het social format omtrent Keti Koti bouwen we hierop voort. We geven relevante achtergrondinformatie en vertellen verhalen met een persoonlijke touch. Kijkers blijven hangen door een “oooh, dat wist ik nog niet!”-gevoel. Het format scoorde organisch heel goed op Instagram en TikTok! Het gevoelige topic werd goed ontvangen, met mooie reacties vanuit de community!

Break down breaking

Breakdancing is voor het eerst onderdeel van de Olympische Spelen. Omroep ZWART maakte het tweeluik “Battle Naar Parijs”, met vertegenwoordigers van Nederland. Het programma speelt in de cultuur en geschiedenis van breaking. Men kijkt graag naar een sport, op het moment dat ze begrijpen hoe deze werkt!

Een béétje weten waar je naar kijkt vergroot dus kijkplezier. Met het format ‘breaking down breaking’ leggen we op een toffe manier uit aan welke techniek een move moet voldoen. Zo vergroten we de credibility voor breaking als olympische sport.